دریافت کد صفحه ورودی این وبلاگ
تبلیغات
درباره ما
تصویر روز
امکانات دیگر
| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |
خبرنامه وب سایت:
آمار وب سایت:
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 214
بازدید کل : 121860
تعداد مطالب : 336
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1
>
تقویم
آخرین مطالب
» یکی از داغترین دغدغه های مدیران سایتها و وبلاگها در بخش سئو بحث بک لینک (Backlink) است
» پخش شبکه های کشور.استانی.خارجی.ماهواره ای ایران و جهان
» دانلود نرم افزار رسانه (تلویزیون) اینترنتی IPTV
» امروز یکم خرداد93می باشد ولی حقوق بازنشستگان واریز نشده است
» تبدیل موبایل به ریموت کنترل دزدگیر خودرو شما
» CVT چیست و چگونه کار می کند؟
» طرز تهیه انواع آبگوشت +غذای ایران
» کرایسلر 300S مدل 2014
» چکیده+نمایى زیبا از زندگانى امام محمد باقر علیه السلام
» 40+چهل حديث نوراني از باقرالعلم+امام محمد باقر (ع)
» رونمایی از مزدا 6 +2014
» استفاده از یک صفحه جداگانه به عنوان Home Page در وردپرس
» برچسب های کلیدی در اینترنت
» برچسب های کلیدی در اینترنت
» روز مادر در ایران و جهان
» جدول قیمت خودرو در ایران
» چگونه در مقابل یک متجاوز به رایانه از خود دفاع کنیم ؟
» چگونه از هک ها استفاده کنیم؟
» کدهای محاسبه و سنجش عشق در وبلاگ ، جدید
موضوعات
سازمان ملل متحد
سیاسی اسلام
سیاسی ایران
سیاسی آمریکا
مجله خودرو
خودرو ایرانی
خودرو آسیایی
خودرو اروپایی
خودرو آمریکایی
دانستنیهای خودرو
تعمیرگاه
آبی.خاکی.هوایی
مجله اقتصادی
اقتصادی جهان
اقتصادی ایران
فرهنگی.علمی
شعر
متون ادبی
هنرهای تجسمی
دانستنیها
پزشکی
گیاهان دارویی
آموزش.سرگرمی
ترسناک و عجیب
آشپزی.خانه داری
S M S
هم نشینی
بازی
ایران گردی
فناوری.IT
نرم افزار
دیجیتال
وردپرس
اسکریپت
موبایل
کامپیوتر
سخت افزار
کدهای کاربردی
اینترنت
قالب وبلاگ
دین.زندگی
مولایم علی(ع)
12 امام
احادیث.احکام
نماز.نیایش
زندگی اسلامی
چندرسانه ای
عکس
موزیک
رباط کزیم
یادستان
اخبار رباط کریم
فروشگاه لوازم یدکی. میلادنور
روایت فتح
قالب.سایت
دیکشنری آنلاین
معرفی سایت به دوستان
نام شما : |
ایمیل شما : |
نام دوست شما: |
ایمیل دوست شما: |
شبکه یک شبکه دو شبکه سه شبکه چهار شبکه پایتخت شبکه خبر شبکه آموزش شبکه قرآن شبکه جام جم 1 شبکه شما شبکه بازار شبکه مستند شبکه سلامت شبکه پویا شبکه ورزش شبکه IFILM شبکه تماشا شبکه نمایش شبکه نسیم
پیشینه هنر پاپ:
کلمه هنر پاپ یا Pop Art را جان مک هله(John McHale)در سال 1954 به وجود آورد. آقای مک هله معنی هنر پاپ رادر یک نمایشگاه در انگلستان به ریچارد همیلتن (Richard Hamilton) توضیح داده بود. سه یا چهار ماه بعد، آقای همیلتن طی نامه ای معنی هنر پاپ را تبیین کرد. در این نامه همیلتن گفته بود که هنر پاپ یک هنر جوان، ارزان، مردمی، فانی، مصرف گرا، کنایه آمیز، شهوت انگیز، فریبنده و یک تجارت بزرگ است. در سال 1958 کلمه Pop Art را برای اولین بار در مجله Architectural Digest چاپ کردند. هنر پاپ را دادای نیمه دوم قرن بیستم نامیدند. این جنبش در آخرین سال های دهه 1950 در انگلستان به وجود آمد و در آمریکا به نقطه کمال خود رسید.
پاپ آرت چیست؟
عبارت پاپ آرت مختصر پاپیولار آرت Popular Art (هنر توده) است. نام این جنبش همه چیز در باره خودش را آشکار می کند. پاپ آرت می خواست هنر را دوباره به زندگی روزانه مردم بیاورد. این جنبش در واکنش به نقاشی آبستره به میان آمد و ادعا می کرد جنبش آبستره بیش از حد سوفسطایی و نخبه گرا است.
تصاویر مورد پسند هنرمندان پاپ، اشیا از زندگی روزمره بود. به طور مثال قوطی های سوپ به طراحی اندی وارهول. خصوصیت گرایش جنبش پاپ آرت استفاده وارهول از سیریگرافی، یک شیوه فوتو رئالیستیک Photo Realistic و توده پسند پرینت میکینگ Print Making بود. پاپ آرت با فشار وارد مطبوعات و اعلانات شد. تفاوت بین هنر های زیبا و هنر های اعلانات بازرگانی به طور ارادی از بین رفت. مثال بسیار خوب پوشش آلبوم های موسیقی سال های دهه شصت است. شخصیت اصلی این مکتب فکری بدون شک اندی وارهول Andy Warhol 1928-1987 بود. نام های بزرگ دیگر جاسپر جانس Jasper Johns، رابرت روشنبرگ Robert Rauschenberg، دیود هاکنی David Hackney، کلاوس اولدنبرگ Claus oldenburg، روی لیشتیستین Roy Lichtenstein، جورج سگال George Segal، جیمز روزنکویست James Rosenquist بودند. جنبش پاپ آرت عمدتا یک جنبش هنری آمریکایی و بریتانیایی بود.
طرح تبلیغاتی Blue از جاسپر جونز
تفکرات حاکم بر سبک Pop
پاپ آرت در اصل یک جنبش هنری متعلق به دهه 60 میلادی است. هنرمندان اولیه پاپ یک گروه هنری مستقل انگلیسی بودند که زیبایی شناسی هنری را گسترش دادند. در واقع این ها عقیده داشتند مبتذل ترین عناصر فرهنگ جامعه قابل زیبا بودن و هنری بودن هستند. آنها ابزارهای کار خود را فیلم های عامه پسند، آگهی های تبلیغاتی، داستان های کمیک استریپ علمی تخیلی، موسیقی پاپ، حروف و علائم متداول، اشیای روزمره و کالای مصرفی، معرفی کردند. در واقع هرچه که در چشمان مردم بیشتر دیده می شود می تواند ابزار قدرتمندی برای پاپ آرت باشد. پدید آورندگان پاپ آرت بر تأثیر بر فرهنگ عامه شهری تأکید داشتند. در آمریکا، پاپ آرت قدرت و نفوذ فراوانی داشت و به نوعی واکنشی برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی و باورهای دادائیستی بود. هنر پاپ آرت به سرعت در عرصه های مختلفی مثل طراحی گرافیک، سینما و... رسوخ کرد. در دوران جدید با ظهور بیلبوردهای عظیم تبلیغاتی کنار بزرگراه ها، پاپ آرت قدرتمندترین ابزار خود را یافت.
گرافیک تبلیغاتی - رابرت راشنبرگ
همیشه پاپ آرت و «پول درآوردن از هنر» چنان به هم نزدیک به نظر می آیند که اگر نیت به وجود آورندگان آنها را در نظر نگیریم، به راحتی با هم اشتباه می شوند. این دو با هم بده بستان دارند، پاپ آرت از تجارت تغذیه می کند و تجارت از پاپ آرت.
هنرمندان سرشناس پاپ آرت:
انگلستان: ریچارد همیلتون و ادواردو پاولوزی Eduard Paolozzi گروه "ایندپندنت Independent" را تأسیس کردند، این گروه مهم ترین حرکت این سبک در سراسر انگلستان بود. در دهه 1960 جنبش هنر پاپ را پیتر بلیک، پاتریک کالفیلد Patrick Caulfield، داوید هآکنی David Hackney، آلان جونس Alan Jones و پیتر فیلیپس Peter Phillips ادامه دادند.
آمریکا: در اولین سال های 1960 هنر پاپ به آمریکا رسید و در کار هنرمندانی مثل جیم داین Jim Dine، جاسپر جونز، روی لیشتنشتاین و روبرت راشنبرگ تأثیر گذار شد. یکی از مهم ترین هنرمندان این سبک اندی وارهول بود.
پاپ آرت در سایر هنرها:
طراحی محصول و گرافیک تبلیغاتی به سبک پاپ آرت، بر هنرمندان پسین خود بسیار تأثیر گذار بود. به طوری که امروزه اکثر طرح های گرافیکی تجاری از ایده های پاپ آرت بهره می برند. همچنین به خاطر استفاده از عناصر ساده زندگی روزمره و فرهنگ مصرف گرایی روزمره، بسیاری از کارتون ها از سبک نقاشی های تبلیغاتی پاپ آرت بهره می برند.
طرحی از وقایع زندگی روزمره - دیوید هاکنی
بسیاری از هنرمندان سرشناس پاپ نقاشی های فراوانی از حالت های روزمره و عادی زندگی دارند و این نشانه نگاه هنری آنها به اتفاقات روزمره است. هرچند که نباید فراموش کرد که هنرمندان پاپ آرت همواره نگاهی تجاری به هنر دارند.
موسیقی پاپ نیز هرچند که چندان وابسته به گرافیک و طراحی پاپ به نظر نمی رسد، اما تمام هنرمندان پاپ در این اعتقاد مشترک هستند که پیش پا افتاده ترین عناصر فرهنگ جامعه نیز قابل زیبا بودن هستند و می توان آنها را با زبان هنری بیان کرد.
آشنایی با مکتب پاپ آرت(Pop art)
معنای واژه "پاپ آرت" مخفف(popular art) هنر مردمی یا هنر عامه است.
این اصطلاح را "لورنس الووی" منتقد انگلیسی برای توصیف جنبشی هنری که در اواخر دهه 1950 تا اوایل دهه1970 در بریتانیاو امریکاشکل گرفت، ابداع کرد
این جنبش هنری به مفهوم مصرف گرایی و بر فرهنگ عامه مبتنی است.
وجه مشخصه هنر پاپ در امریکا و بریتانیا از جمله عبارت بود از استفاده از تصاویر کتاب های کارتونی ، آگهی های تبلیغاتی، بسته بندی و تصاویر تلویزیون و سینمایی.
پاپ آرت در آغاز در ایالات متحده به عنوان واکنشی در برابر سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی مورد توجه قرار گرفت.
زیرا هواخواهان "پاپ آرت" بار دیگر به سراغ تصاویر فیگوراتیو و اندام وار رفتند واز روش های ترسیم خطوط کناری و به ظاهر عکاسانه استفاده کردند.
هنرمندان این مکتب از موضوعات پیش پا افتاده ای مانند کمیک استریپ، کنسرو سوپ، تابلوهای بزرگراه ها، حباب لامپ، روزنامه، بطری های کوکاکولا، صندلی الکتریکی استفاده می کردند.
از هنرمندان معروف پاپ آرت می توان از "جسپر جونز"، "مارسل دوشان"، "روزنبرگ"، "اولدنبرگ" و "روی لینکنشتین" نام برد
پاپ آرت بر خلاف لحن طنز گونه و کنایی اش، دارای یک جنبه تاریک تر هم بود، برای مثال تکرار مفرط برخی نقش های بی مایه در آثار "اندی وارهول" جلوه ای بر آشوبنده را خلق می کند.
دیوید هاکنی
دیوید هاکنی (به انگلیسی: David Hockney) (زاده ۹ژوئیه۱۹۳۷) نقاش، طراح، چاپگر، عکاس انگلیسیو یکی از مهمترین پیشگامان جنبشپاپ آرتدهه ۱۹۶۰است.
هاکنی به سبب نوجویی پیگیر، تنوع و تناقض آثارش یکی از هنرمندان نامدار و اثرگذار دهههای اخیر به شمار میآید. او همچنین یک محقق در زمینه هنر میباشد.
زادهٔ : ۹ژوئیهٔ۱۹۳۷ (۷۵ سال) برادفورد, انگلستانملّیت : انگلیسیسبک پاپ آرت
سالهای نخست
دیوید هاکنی د ۹ژوئیه۱۹۳۷در برادفوردبدنیا آمد و تحصیلات خود را در مدرسه گرامربرادفورد، کالج هنر برادفورد، و کالج سلطنتی هنر)۱۹۶۲-۱۹۵۹( در لندن، جایی که با رونالد بی کیتاجآشنا شد و تحت تاثیر او به نقاشی پیکرنما و بهرهگیری از منابع ادبی روی آورد، ادامه داد.
هنگامیکه در کالج سلطنتی هنربود، در نمایشگاه معاصران جوان(۱۹۶۲)در کنار پیتر بلیک، که ورود هنر پاپ آرتانگلیسی را اعلام کرد، با چهار نقاشی به شیوههای مختلف و با عنوان کلی تظاهرات تنوع شرکت نمود . او کاملاً در امتداد هنر پاپ انگلیسی قرار کرفت اگرچه در کارهای اولیه او عناصر اکسپرسیونیستی نیز دیده میشود، نه کاملاً شبیه آثار فرانسیس بیکن. اما در برخی آثار، مانند ما دو پسر در کنار هم شفیقیم (۱۹۶۱(، بر اساس شعری از والت ویتمن. این آثار همچنین به همجنسگراییاو ارتباط داده میشود . از ۱۹۶۳آثار هاکنی توسط یکی از اثرگذارترین دلالان هنر، جان کاسمینعرضه میشد. همچنین در ۱۹۶۳هاکنی به نیویورکرفت و در آنجا با اندی وارهولتماس پیدا کرد . بعدها، در دیداری از کالیفرنیا، جایی که در ان مقیم شد، موضوعهای زندگی بورژواها را نقاشی کرد، همچنین نقاشیهای رنگ و روغنی از استخرهای لوس آنجلسکشید. این کارها واقعگرا تر و با رنگهای زنده تری اجرا شده اند. او همچنین به اجرای چاپهای دستی، پرترههایی از دوستان، تصویرسازی برای شعر پرداخت . دفتری از طراحیهایش را با نام سفرهایی با قلم، مداد و مرکب )۱۹۷۸( به چاپ رسانید . طی سالهای بعد به طراحی صحنه برای رویال کورت تئاتر، گلین دبورن، لا اسکالا و متروپولیتن اپرادر نیویورکپرداخت. او که گهگاه عکاسی میکرد، از اوایل دهه ۱۹۸۰، دست به تجربههایی در فتوکلاژزد که تصویرهای همزمان در نقاشی کوبیسترا به یاد میآورند
لیتوگرافی
هاکنی در مدرسه هنر برادفرد، یورک شایر، لیتوگرافی را فراگرفت . اولین اثر چاپ او من و قهرمانانم )۱۹۶۱(، که او را در کنار گاندیو والت ویتمننشان میدهد، است . اولین پروژه مهم او در چاپ دستی یک سری شانزده تایی اچینگ مراحل هرزگی بود . که در آن کار روایی هوگارت به همین نام را با تجربیات شخصیاش از نیویورکدرآمیخته بود. با این اثر چون هنرمندی با استعداد معرفی شد.
در دهه ۱۹۶۰در کالیفرنیابا همکاری کن تایلر سری دیگری از کارهای چاپ را تحت عنوان یک مجموعه هالیوود خلق کرد . بسیاری از این لیتوگرافها چهرههای دوستان او، و اغلب از سلیا بیرتولاست. در ۱۹۷۱-۱۹۷۰خانم و آقای کلارک و پرسیرا نقاشی کرد که تصویری از سلیا و همسرش اوسی کلارک، طراح لباس، در خانهشان در ناتینگهیلبود. این اثر به یکی از مردمیترینهای مجموعه نگارخانه تیتو بر اساس رایگیری رادیو ۴ بی بی سیدر سال ۲۰۰۵به عنوان یکی از محبوبترین نقاشیهای انگلیس تبدیل شد
اولین اثر چاپی او در دهه ۱۹۸۰دو لیتوگراف بزرگ از سلیا بود که توسط جمینی جی. ای. ال. (استودیویی که توسط کن تایلر تأسیس گردید) چاپ شد. هاکنی همچنین دو اچینک به بزرگداشت پابلو پیکاسوپس از درگذشتش در ۱۹۷۳، کسی که او کارهایش را تقدیر میکرد و تحت تأثیر آن نیز بود، خلق کرد.
در یک بهرهگیری نامتعارف از نقاشی، عنوان آغازین فیلم سوییت کالیفرنیا(۱۹۷۸)از نیل سایمون، بر اساس نمایشی از او به همین نام، با نمایش دهها نقاشی با موضوع کالیفرنیا از آثار هاکنی شروع میشود.
متصلشدگان(The Joiners)
هاکنی همچنین به کار عکاسی نیز میپرداخت، او تعداد بسیاری عکس (بین ۵ تا ۱۵۰ عدد) پولارویدیا عکسهای کوچک را (از یک موضوع) در کنار هم بصورتی ترکیب میکرد که اثری واحد خلق میشد. از آنجا که این تصاویر از زوایای مختلف و در زمانهایی متغیر (اگرچه اندک) انداخته شده بودند، نتیجه اثری بود که حال و هوای کارهای کوبیستیرا تداعی میکرد، فضایی که هاکنی شیفته آن بود. برخی از این کارها مناظر - مانند بزرگراه پیربلوسام شماره دو - و برخی دیگر چهرهنگارهبودند.
برخی از آثار
•
من و قهرمانانم(۱۹۶۱) (او را در کنار گاندیو والت ویتمننشان میدهد)
•
ما دو پسر در کنار هم شفیقیم)۱۹۶۱(
•
یک مجموعه هالیوود
•
خانم و آقای کلارک و پرسی(۱۹۷۱-۱۹۷۰(
نوشتهها
•
سفرهایی با قلم، مداد و مرکب(۱۹۷۸) (دفتری از طراحیهایش(
اندی وارهول
نام: اَندی وارهول زادهٔ۶اوت۱۹۲۸پیتسبورگ, پنسیلوانیا.
درگذشت: ۲۲فوریه۱۹۸۷نیویورک سیتی, نیویورک.
ملّیت: آمریکاییرشته نقاشی, سینماجنبش هنر پاپ
اَندی وارهول (۶اوت۱۹۲۸- ۲۲فوریه۱۹۸۷( هنرمند، نویسنده، و فیلمساز پیشروآمریکایی، از بنیانگذاران هنر پاپدهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده بود. او شناخته شدهترین چهره هنر پاپ و دارای اندیشههای بسیار آوانگارد بود.
هنر پاپ، هنری کمابیش طاغی و ضد ارزشهای هنری آکادمیک بود که در میانهٔقرن بیستم پا گرفت. آثار اندی وارهول یا اندرو وارهولا با وجود آنکه در زمان حیاتش مخالفان بسیاری در میان منتقدان داشت محبوبیت عام زیادی کسب کرد و او را به یکی از جنجالیترین شخصیتهای هنری مبدل کرد. هماکنون بزرگترین موزهٔدنیا که به یک هنرمند اختصاص دارد در پیتزبورگ پنسیلوانیا موزهٔاندی وارهول است
زنگی نامه
اندی وارهول در ۶اوت۱۹۲۸میلادیدر پنسیلوانیابه دنیا آمد. او فرزند سوم یک خانواده کارگر مهاجر بود.
وارهول در سالهای ۱۹۶۰ استودیوی معروف خود را با نام «کارخانه» (The Factory) تأسیس کرد. او با این کار ویژگی یکتایی و ناب بودن اثر هنری را از بین برده و شروع به تولید آثار هنری در مقیاس انبوه کرد. در همین دوره وارهول شروع به نقاشی از تولیدات معروف آمریکایی مانند سوپ کمپبل و بطری کوکاکولا نمود. یکی از شناخته شدهترین کارهای او، قوطیهای سوپ کمپبلاست که در سال ۱۹۶۲میلادی ترسیم شده است
او در ۲۲فوریه۱۹۸۷در نیویورکدرگذشت و آنجا به خاک سپرده شد.
دیدگاه
او در کتاب «فلسفه اندی وارهول» نوشتهاست: «چیز شگفت انگیز درباره آمریکا این است که سنتی را آغاز کرده که در آن ثروتمندترین مشتریان دقیقا همان چیزی را میخرند که فقیرترینشان. شما میتوانید کوکاکولارا در تلویزیون ببینید و میدانید که رئیس جمهورکوکاکولا میخورد، الیزابت تایلورکوکاکولا میخورد، و فکر کنید، شما هم میتوانید کوکاکولا بخورید. کوکا همان کوکاست و با هیچ مقداری از پول نمیتوانید کوکایی بهتر از آنچه داشته باشید که یک ولگرد در گوشهای میخورد. همه کوکاها یکسان هستند و همه آنها خوب. این را الیزابت تایلور میداند، رییس جمهور میداند، ولگرد میداند و شما هم میدانید.» از ویژهترین شیوههای وارهول تکرار است، او با استفاده از چاپ سیلک برای تکرار مکانیکی موضوعاتش و حذف احساسات شخصی هنرمند از اثر، زندگی و تصویرهای زندگی انسان مدرن را به نمایش میگذارد.
آثار
اندی وارهول در سال ۱۹۷۷ میلادی، پرترهای از فرح پهلویرا کشید. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، اين اثر و دیگر آثار مشابه در انبار موزه هنرهای معاصر تهرانماند و عملا ناديده گرفته شد
تفکرات حاکم بر سبکPop
پاپ آرت در اصل یک جنبش هنری متعلق به دهه ۶۰ میلادی است. هنرمندان اولیه پاپ یک گروه هنری مستقل انگلیسی بودند که زیبایی شناسی هنری را گسترش دادند. در واقع این ها عقیده داشتند مبتذل ترین عناصر فرهنگ جامعه قابل زیبا بودن و هنری بودن هستند. آنها ابزارهای کار خود را فیلم های عامه پسند، آگهی های تبلیغاتی، داستان های کمیک استریپ علمی تخیلی، موسیقی پاپ، حروف و علائم متداول، اشیای روزمره و کالای مصرفی، معرفی کردند. در واقع هرچه که در چشمان مردم بیشتر دیده می شود می تواند ابزار قدرتمندی برای پاپ آرت باشد. پدید آورندگان پاپ آرت بر تأثیر بر فرهنگ عامه شهری تأکید داشتند. در آمریکا، پاپ آرت قدرت و نفوذ فراوانی داشت و به نوعی واکنشی برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی و باورهای دادائیستی بود. هنر پاپ آرت به سرعت در عرصه های مختلفی مثل طراحی گرافیک، سینما و…رسوخ کرد. در دوران جدید با ظهور بیلبوردهای عظیم تبلیغاتی کنار بزرگراه ها، پاپ آرت قدرتمندترین ابزار خود را یافت.
همیشه پاپ آرت و «پول درآوردن از هنر» چنان به هم نزدیک به نظر می آیند که اگر نیت به وجود آورندگان آنها را در نظر نگیریم، به راحتی با هم اشتباه می شوند. این دو با هم بده بستان دارند، پاپ آرت از تجارت تغذیه می کند و تجارت از پاپ آرت.
پاپ آرت در سایر هنرها:
طراحی محصول و گرافیک تبلیغاتی به سبک پاپ آرت، بر هنرمندان پسین خود بسیار تأثیر گذار بود. به طوری که امروزه اکثر طرح های گرافیکی تجاری از ایده های پاپ آرت بهره می برند. همچنین به خاطر استفاده از عناصر ساده زندگی روزمره و فرهنگ مصرف گرایی روزمره، بسیاری از کارتون ها از سبک نقاشی های تبلیغاتی پاپ آرت بهره می برند
بسیاری از هنرمندان سرشناس پاپ نقاشی های فراوانی از حالت های روزمره و عادی زندگی دارند و این نشانه نگاه هنری آنها به اتفاقات روزمره است. هرچند که نباید فراموش کرد که هنرمندان پاپ آرت همواره نگاهی تجاری به هنر دارند.
موسیقی پاپ نیز هرچند که چندان وابسته به گرافیک و طراحی پاپ به نظر نمی رسد، اما تمام هنرمندان پاپ در این اعتقاد مشترک هستند که پیش پا افتاده ترین عناصر فرهنگ جامعه نیز قابل زیبا بودن هستند و می توان آنها را با زبان هنری بیان کرد
مطالب بیشتر:
آشنایی با مکتب پاپ آرت (Pop art)
هنر > تجسمی- همشهری آنلاین:
معنای واژه "پاپ آرت" مخفف(popular art) هنر مردمی یا هنر عامه است.
این اصطلاح را "لورنس الووی" منتقد انگلیسی برای توصیف جنبشی هنری که در اواخر دهه 1950 تا اوایل دهه1970 در بریتانیا و امریکا شکل گرفت، ابداع کرد.
این جنبش هنری به مفهوم مصرف گرایی و بر فرهنگ عامه مبتنی است.
وجه مشخصه هنر پاپ در امریکا و بریتانیا از جمله عبارت بود از استفاده از تصاویر کتاب های کارتونی ، آگهی های تبلیغاتی، بسته بندی و تصاویر تلویزیون و سینمایی.
پاپ آرت در آغاز در ایالات متحده به عنوان واکنشی در برابر سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی مورد توجه قرار گرفت.
زیرا هواخواهان "پاپ آرت" بار دیگر به سراغ تصاویر فیگوراتیو و اندام وار رفتند واز روش های ترسیم خطوط کناری و به ظاهر عکاسانه استفاده کردند.
هنرمندان این مکتب از موضوعات پیش پا افتاده ای مانند کمیک استریپ، کنسرو سوپ، تابلوهای بزرگراه ها، حباب لامپ، روزنامه، بطری های کوکاکولا، صندلی الکتریکی استفاده می کردند.
از هنرمندان معروف پاپ آرت می توان از "جسپر جونز"، "مارسل دوشان"، "روزنبرگ"، "اولدنبرگ" و "روی لینکنشتین" نام برد.
پاپ آرت بر خلاف لحن طنز گونه و کنایی اش، دارای یک جنبه تاریک تر هم بود، برای مثال تکرار مفرط برخی نقش های بی مایه در آثار "اندی وارهول" جلوه ای بر آشوبنده را خلق می کند.
سبک پاپ آرت ، هنر مردمی
معنای واژه "پاپ آرت" مخفف(popular art) هنر مردمی یا هنر عامه است. این اصطلاح را "لورنس الووی" منتقد انگلیسی برای توصیف جنبشی هنری که در اواخر دهه 1950 تا اوایل دهه1970 در بریتانیا و امریکا شکل گرفت، ابداع کرد. این جنبش هنری به مفهوم مصرف گرایی و بر فرهنگ عامه مبتنی است.
سبک پاپ آرت ، هنر مردمی
هنر پاپ یکی از جنبشهای اصلی قرن بیستم بود. دستمایهء اصلی هنرمندان این سبک فرهنگ مردمی، تولیدات انبوه، تبلیغات محیطی یا تلویزیونی، بسته بندیها و درکل هر آنچه مردم بیشتر میدیدند از چیدمان 100 قوطی کنسرو سوپ گرفته تا سریوگرافی پرترهء مونالیزا. این سبک را میتوان یک سبک روشنفکرانه با نگاهی انتقادی به مصرف گرایی به خصوص در آمریکا دانست.
وجه مشخصه هنر پاپ در امریکا و بریتانیا از جمله عبارت بود از استفاده از تصاویر کتاب های کارتونی ، آگهی های تبلیغاتی، بسته بندی و تصاویر تلویزیون و سینمایی.
پاپ آرت در آغاز در ایالات متحده به عنوان واکنشی در برابر سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی مورد توجه قرار گرفت.
زیرا هواخواهان "پاپ آرت" بار دیگر به سراغ تصاویر فیگوراتیو و اندام وار رفتند واز روش های ترسیم خطوط کناری و به ظاهر عکاسانه استفاده کردند.
هنرمندان این مکتب از موضوعات پیش پا افتاده ای مانند کمیک استریپ، کنسرو سوپ، تابلوهای بزرگراه ها، حباب لامپ، روزنامه، بطری های کوکاکولا، صندلی الکتریکی استفاده می کردند.
در سال 1958 کلمه Pop Art را برای اولین بار در مجله Architectural Digest چاپ کردند. هنر پاپ را دادای نیمه دوم قرن بیستم نامیدند. این جنبش در آخرین سال های دهه 1950 در انگلستان به وجود آمد و در آمریکا به نقطه کمال خود رسید.
پاپ آرت چیست؟
عبارت پاپ آرت مختصر پاپیولار آرت Popular Art (هنر توده) است. نام این جنبش همه چیز در باره خودش را آشکار می کند. پاپ آرت می خواست هنر را دوباره به زندگی روزانه مردم بیاورد. این جنبش در واکنش به نقاشی آبستره به میان آمد و ادعا می کرد جنبش آبستره بیش از حد سوفسطایی و نخبه گرا است.
تصاویر مورد پسند هنرمندان پاپ، اشیا از زندگی روزمره بود. به طور مثال قوطی های سوپ به طراحی اندی وارهول. خصوصیت گرایش جنبش پاپ آرت استفاده وارهول از سیریگرافی، یک شیوه فوتو رئالیستیک Photo Realistic و توده پسند پرینت میکینگ Print Making بود. پاپ آرت با فشار وارد مطبوعات و اعلانات شد. تفاوت بین هنر های زیبا و هنر های اعلانات بازرگانی به طور ارادی از بین رفت. مثال بسیار خوب پوشش آلبوم های موسیقی سال های دهه شصت است.
همیشه پاپ آرت و «پول درآوردن از هنر» چنان به هم نزدیک به نظر می آیند که اگر نیت به وجود آورندگان آنها را در نظر نگیریم، به راحتی با هم اشتباه می شوند. این دو با هم بده بستان دارند، پاپ آرت از تجارت تغذیه می کند و تجارت از پاپ آرت.
تفکرات حاکم بر سبک Pop
پاپ آرت در اصل یک جنبش هنری متعلق به دهه 60 میلادی است. هنرمندان اولیه پاپ یک گروه هنری مستقل انگلیسی بودند که زیبایی شناسی هنری را گسترش دادند. در واقع این ها عقیده داشتند مبتذل ترین عناصر فرهنگ جامعه قابل زیبا بودن و هنری بودن هستند. آنها ابزارهای کار خود را فیلم های عامه پسند، آگهی های تبلیغاتی، داستان های کمیک استریپ علمی تخیلی، موسیقی پاپ، حروف و علائم متداول، اشیای روزمره و کالای مصرفی، معرفی کردند. در واقع هرچه که در چشمان مردم بیشتر دیده می شود می تواند ابزار قدرتمندی برای پاپ آرت باشد. پدید آورندگان پاپ آرت بر تأثیر بر فرهنگ عامه شهری تأکید داشتند. در آمریکا، پاپ آرت قدرت و نفوذ فراوانی داشت و به نوعی واکنشی برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی و باورهای دادائیستی بود. هنر پاپ آرت به سرعت در عرصه های مختلفی مثل طراحی گرافیک، سینما و... رسوخ کرد. در دوران جدید با ظهور بیلبوردهای عظیم تبلیغاتی کنار بزرگراه ها، پاپ آرت قدرتمندترین ابزار خود را یافت.
همیشه پاپ آرت و «پول درآوردن از هنر» چنان به هم نزدیک به نظر می آیند که اگر نیت به وجود آورندگان آنها را در نظر نگیریم، به راحتی با هم اشتباه می شوند. این دو با هم بده بستان دارند، پاپ آرت از تجارت تغذیه می کند و تجارت از پاپ آرت.
سبک پاپ آرت ، هنر مردمی
هنرمندان سرشناس پاپ آرت:
شخصیت اصلی این مکتب فکری بدون شک اندی وارهول Andy Warhol 1928-1987 بود. نام های بزرگ دیگر جاسپر جانس Jasper Johns، رابرت روشنبرگ Robert Rauschenberg، دیود هاکنی David Hackney، کلاوس اولدنبرگ Claus oldenburg، روی لیشتیستین Roy Lichtenstein، جورج سگال George Segal، جیمز روزنکویست James Rosenquist بودند. جنبش پاپ آرت عمدتا یک جنبش هنری آمریکایی و بریتانیایی بود.
ریچارد همیلتون و ادواردو پاولوزی Eduard Paolozzi گروه "ایندپندنت Independent" را در انگلستان تأسیس کردند، این گروه مهم ترین حرکت این سبک در سراسر انگلستان بود. در دهه 1960 جنبش هنر پاپ را پیتر بلیک، پاتریک کالفیلد Patrick Caulfield، داوید هآکنی David Hackney، آلان جونس Alan Jones و پیتر فیلیپس Peter Phillips ادامه دادند.
پاپ آرت در سایر هنرها:
طراحی محصول و گرافیک تبلیغاتی به سبک پاپ آرت، بر هنرمندان پسین خود بسیار تأثیر گذار بود. به طوری که امروزه اکثر طرح های گرافیکی تجاری از ایده های پاپ آرت بهره می برند. همچنین به خاطر استفاده از عناصر ساده زندگی روزمره و فرهنگ مصرف گرایی روزمره، بسیاری از کارتون ها از سبک نقاشی های تبلیغاتی پاپ آرت بهره می برند.
بسیاری از هنرمندان سرشناس پاپ نقاشی های فراوانی از حالت های روزمره و عادی زندگی دارند و این نشانه نگاه هنری آنها به اتفاقات روزمره است. هرچند که نباید فراموش کرد که هنرمندان پاپ آرت همواره نگاهی تجاری به هنر دارند.
موسیقی پاپ نیز هرچند که چندان وابسته به گرافیک و طراحی پاپ به نظر نمی رسد، اما تمام هنرمندان پاپ در این اعتقاد مشترک هستند که پیش پا افتاده ترین عناصر فرهنگ جامعه نیز قابل زیبا بودن هستند و می توان آنها را با زبان هنری بیان کرد.
در انتها آنکه هنر پاپ آرت بر خلاف لحن طنز گونه و کنایی اش، دارای یک جنبه تاریک تر هم بود، برای مثال تکرار مفرط برخی نقش های بی مایه در آثار "اندی وارهول" جلوه ای بر آشوبنده را خلق می کند.
نظرات شما عزیزان:
سایت.چت.روم.یک.بازی.آنلاین.دو.سه.چهار.پنج.شش.هفت.هشت.آلبوم.عکس .نو.ده.یازده.دوازده.سیزده.چهارده.پانزده.شانزده.هفده.هجده.نوزده.بیست